Disciplenes Dristige Ducatiture

Fyns fedeste rute - Robert Olesen

Da jeg havde bopæl i Odense fik jeg kørt en del der. Derfor kan jeg anbefale en tur tværs henover øen. Der er tre muligheder:

Motorvejen

ren ventetid, medmindre man tester topfart på sin cykel.

Den gamle hovedvej A1 mod Odense fra den Gl. Lillebæltsbro, videre til Nyborg.

Her er der også god plads til at vride på gassen. Vejen er dog ikke så inspirerende, den egner sig mest til cruiserkørsel. Men værd at prøve.

Landevejen NORD for motorvejen.

Den er en af de sjoveste i Danmark. Kører man ruten fra øst starter man på i Nyborg og drejer fra til højre ca. 4 km. ude, retning mod Kerteminde. Her passerer man en skole, så vis hensyn.). Denne vej har nogle sving som kræver at man er vågen. I Kerteminde kan man fortsætte til Fyns Hoved eller køre direkte mod Odense.Tager man ruten til Fyns Hoved vil man på retur-ruten mod Odense er der nogle sving som kan køres med meget høj fart.

I Odense er det vigtigt at man ved banegården drejer fra ved RUGAARDSVEJ. Her fra følger man blot vejen til Middelfart. De første 14 km. har nogle fine kurver med mulighed for masser af udfordringer. Igen: Du er på offentlig vej, så vis hensyn. Jeg har mødt MEGET store landbrugsredskaber, sågar en flok spejdere gående i to kolonner. Men det er vel også udfordrende... Turen bliver ikke mindre fed af at køre fra vest mod øst. Prøv den... Prøv den...

Når sulten melder sig... - Michael DESMOlsen

Egentligt startede vi som en touring bande tilbage i 80’erne på datidens store japanere, FJ 1200 – XS 1100 – XJ 900 – GS 850 – GSXR 750 - XS 750 dohc – CX500, ja man ser dem jo stadigt i vores afgiftsplagede hjemstavn. Og så fulgte den klassiske MC-nedtur hånd i hanke med den klassiske romantiske og erotiske optur….og børn…..og så måtte vi jo samles over noget andet.

Og hvad er mere nærliggende for en flok livsglade kubiktosser end vin og mad. Madklubben DRÆL, Dansk Råæderlav, har nu kørt for fuld hane i 12 år, hvilket i øvrigt passer fint med tiden, hvor vi synkron-besvangrede vores elskerinder og solgte cyklerne fra. Siden har vi alle fået lov en gang til…….en enkelt endog 2 gange, så børn har vi nok af.

Og så en aften hvor vi var samlet over lidt hæderlige spise, svor vi helligt over stegt gåselever med rucculasalat og balsamisk eddike, toast og en unge Sauternes….irsk lammekrone med asparges kartofler, og en 1855 klassificeret Bordeaux, …Créme Karamel og kaffe og så en øl til den tørre plet, ….at når vi blev gamle, som på daværende tidspunkt blev fastsat til tiden hvor vi alle 6 ville være 40 år i snit, så skulle vi af sted igen på 2 hjul til Frankrig, om jernet så var ejet – lejet – lånt eller leaset. Vi gav hinanden 5 år til at få overtalt hjemmestyret og få skubbet lidt kroner til side.

Og gudhjælpemig om det ikke lykkedes for os alle i slutningen af ’98 at få indkøbt hver en Motorcykel udfra individuelle ønsker og krav, under hensyntagen til ens økonomiske formåen, nu var det jo legetøj og ikke et transportmiddel med score potentiale som vi var ude efter. Jeg skal også nævne, at vi i vor lange MC løse periode fastholdt vor tilknytning til MCTC og læste begærligt om alle de andres ture.

En enkelt af os havde dog klogelig beholdt sin gamle Harly Davidson Panhead fra ’49, i en lettere omskåret version end originalen. Maskinerne som i øvrigt blev indkøbt efter moden overvejelse, en Harly Davidson Sportster ’68, en Ducati Pantah 500 SL ’80, en Yamaha XS 1100 med styrkåben fra en XJ 600, en GSXR 750 fra ’86 og en GSX 750 ’84. Sidstnævnte kørte dog ikke så langt, da et pitstop uden oliepåfyldning fik alle 4 ben til at sætte sig godt og grundigt, hvorfor den ikke længere er med i den aktuelle historie

Og så tænker den læser, som har holdt fortællingen ud så langt…..vil idioterne køre til Frankrig på den samling udstillingsmodeller. Og svaret er; JA…..(idiot selv…havde vi haft råd til nyere maskiner tror du så ikke vi havde købt dem.)

For at gøre det lettere for os selv og af hensyn til de 9 ½ dage vi havde forhandlet os frem til både med konen og jobbet, under hensyntagen til børnenes sommerferie og at vi i øvrigt ikke skulle tro at vi var noget særligt…så valgte vi at blive kørt med Autozug fra Hamborg til Lörrach/Basel en torsdag aften i Maj 2000 og retur 9 dage senere fra Frankfurt til Niebüll/Flensborg. Og vi havde ikke været foruden. I øvrigt skal alle som vil sydpå i flok lige gøre sig den ulejlighed at undersøge prisen…vi betalt kun kr. 1.350,- for tur-retur billetten pr. næse og det kan ikke gøres billigere eller mere behageligt gennem nordtyskland for det som svarer til 1600 km og 2 overnatninger samt 5 optankninger. Bestil via DB-København som har kontor overfor hovedbanegården i København, hvor frau Gunhild Petersen er hurtigere og flinkere end DB-online www.autozug.de, hvis on-line service er meget langsom. Prisen får du ved at besøge internet adressen og klikke dig igennem dit rejse valg. Vores pris er meget lav, da vi valgte at rejse på en torsdag og var 5 mand, lige havde der kan være i en liggekupe.

Og hvad ville vi så nå med de få dage vi havde til rådighed. Naturligvis det hele og lidt til for vi havde jo ikke været på tur i mere end 12 år. Ved hjælp af Autorute 2000 lagde vi en overkommelig tur, som skulle gå fra København til Hamborg på motorcyklerne og med Autozug herfra ned til Lörrach/Basel ved den Franske grænse og indgangen til Alsace og den dejlige Gewürtztraminer og den fyrige Riesling. Herfra via Jura'’ særprægede hvide og robuste røde vine ned til Bresse og det bedste i fjerkræ i verdenen, ænder, kyllinger, høns, duer og perlehøns….videre sydvest over til Beaujolais’s bløde bakker og de lette frugtagtige rødvine Fleurie, Morgon, Juliénas mm. Herfra nordover via Macon og de store hvide Chardonnay’er til Bourgogne/Beaune og de fantastiske Pinot Noir Bourgognevine. Stadigt nordover via Luxembourg og starten af Mosel, ind i Tyskland via Mosel og de klare grønne flasker med sød/syrlig hvidvin og til højre ad Rhinen og de brunflaskede hvidvine med mere tyngde for at ende i Frankfurt, hvorfra vi skulle køres hjem med Autozug til kongeriet og Dronning Margrethe.

Når sulten melder sig er der kun et at gøre…..find huderne frem fra loftet, de blev klogelig gemt til bedre tider, da vi i sin tid solgte ud…..køb kværnen for at stille den mentale hunger efter sving, læder og benzin og køre syd på for at stille maven tilfreds, i landet hvor det er skønt at spise ude og hvor oplevelserne venter for kun kr. 100 for en 3 retters menu.

For de som savner udflugtsmål er det ikke nødvendigt at kører sydligere end det nordøstlige Frankrig, som rummer alt for øjet og ganen. Jeg vil her videregive nogle af de steder vi overnattede og som gerne tager imod motorcyklister og deres larmende og oliedryppende øjesten.

I Alsace bor man godt og billigt hos familien Dillar, som driver et pænt Gîte de France (bed and breakfast). Claude og Myriam og sønnen på 7 som vil vide alt om motorcykler. Adressen er 19 Rue Klobb, Ribeauville, tlf. 33 06 8854 3710. Tæt ved kirken for ende af hovedgaden over torvet og til venstre. Pris ca Frf. 200 pr værelse med lille køkken og bad, 2 til 3 opredninger. MC parkering i aflukket gård.

I Beaujolais på hotel Ches La Rose i landsbyen Julíenas lige på byens torv/rundkørsel, et pænt hotel som er i kæden af Logis de France (dem med kamin-logoet) Ca. Frf. 230 pr. værelse. De har den mest vidunderlige restaurant i forbindelse med hotellet, bør besøges hvis man er madglad og vin interesseret eller bare lækkersulten. MC’erne parkeret i aflukket gård under halvtag.

I Tyskland ved Mosel, 2 km vest for Bernkastel Kues findes byen Andel. Familien Kiesch som også er vinproducent bor man i helt nye værelser for dm 35 pr.person incl. et stort morgenmåltid og en stor vinsmagning, vi smagte 12 vine i alt. Skøn udsigt til Mosel og vinmarkerne. Mulighed for overnatning i eget telt lige ned til floden i familiens baghave.

De store køreoplevelser på ture ligger på Rute National, altså hovedvejsnettet som i øvrigt også byder på de bedste landevejskroer. Hold ind der hvor lastbilerne holder, for chaufførerne kender de bedste spisesteder. Husk at spise det lokale måltid og drikke den lokale vin…det holder altid. Kniber det i øvrigt med det franske sprog, så tal dansk og brug hænderne som en italiener.

Særligt skal jeg fremhæve den dejlige tur op til Haut Konigsburg i Alsace, lige syd om Ribeauville. En fed tur for dem som vil tæve baghjulet varmt i kurvekørsel. 10 km snoet vej opad mod et flot udsigtspunkt. I øvrigt er der mange rigtigt gode vejstrækninger over Vogeserne særligt kan nævnes turen fra Colmar og mod vest op over bjergkammen. Det er vist særligt her de lokale får tjekket om deres nye R6’ere og GSXR750’ere kan leve op til anmeldelserne i MC pressen.

For de vin interesserede kan jeg anbefale et besøg i Beaujolais hos George Du Beuf, som er kongen i Beaujolais. Her får du en 2 timers tur rundt i et stort museum og vinkældre afsluttende med vinsmagning for Frf. 70.00 I Beaune er huset Patriarche et godt sted at gæste, hvor der for Frf. 50.00 tilbudes en smagning af 10 vine under gadeplan i de 5 km lange og mørke gange, kun oplyst af stearinlys. Der smages i tastevin-stålbærere som virker forunderligt i det ringe lys. En stor vinoplevelse. I Alsace er der utallige steder, særligt vil jeg fremhæve Dopff og Irion i Riquewihr som uden entre giver mulighed for smagning af de fleste druesorter som tilbydes i området. Men der er mange…. rigtigt mange steder at smage og købe og der er umuligt nævne blot nogle af dem uden at glemme en del. Søg og du skal finde.

Tilbage til turen…..ja det gik rigtigt godt….vi kom ikke op og slås med os selv eller andre og alle maskinerne kom hjem ved egen drift. Vi skiftede et par kædeled på Panhead’en og et tændrør eller 2 blev brændt af….en tændspole til GSXR 750’eren….alt i alt en flot præstation af de gamle heste. Vi var opmærksomme på det med den blyfri benzin i Tyskland, og købte på 1 tankstation en flaske additiv som blev tilsat en tankfuld blyfri 98 for hvor 250 km.

Mætte og glade kom vi hjem til møgvejr i Danmark efter at have kørt alle dage i solskin med 2.750 km på klokken. Så kan der godt gå nogle år igen, før vi atter drager sydpå.

Gode ruter til det hellige land!! - Flemming Disc

Turen går gennem Switserland, fra Basel, Bern, Montreux, Martigny-Ville har jeg kun prøvet maskinvej, men den er nu også ganske flot. Fra Martigny-Ville til paset Gr. St. Bernard og videre til Aosta er nogle virkelige skønne landeveje, der er bare et problem......det er svært at nyde både sving og udsigt! Fra Aosta er der igen maskinvej, men med ganske fin postkortudsigt (hvis vejret vil). Den tur har vi kørt en del gange, da det er den mest direkte vej til Madonatræf i Alessandria.

Fra Italien, maskinvejen fra Gardasøen mod Brennerpas, ved Bressanone kør mod Brunice og videre mod Lienz i Østrig. En virkelig flot tur, men har man meget tid så kør af maskinvejen ved Trento, der er nogle fede pas til Lienz den vej. Fra Lienz mod Großglockner.....turen over der har sikkert mange hørt om eller selv prøvet, en rigtig flot tur, men min ide med at have kørt den vej en del gang er campingpladsen i Heiligenblut, som ligger 1300 m over havet. Den er bare fed, her er Mc folket meget velkomne. Vi har vores eget område at ligge på, med en skide flot udsigt. Ni ud af ti morgener ligner det et postkort, når man stikker hovedet ud af teltet, også selvom det kun er få timer siden man har forladt pladsens herlige diskotek.......

En lille fortælling om gæstfriheden. Vi var nogle stykker, der havde ligget en dags tid i Heiligenblut, da et par kom direkte hjemmefra. De havde kørt 70 km i tørvejr....og resten i........og var meget våde. Vi fik dem ned på værtshuset, for at putte noget varmt på dem. Efter ti minutter var der en to meter lang sø fra deres stole og så kom krofatter!! Han ville gerne vide om de lå her på pladsen, de stammede jaaaa og var sikker på han var sur over al det vand på hans fine trægulv. Men nej, når de skulle være her, kunne de bare komme med al det tøj, som var vådt, så kunne de få det hængt i tørrerum. De skulle ikke være bange for tyveri for der ville blive låst for det, så næste dag var alle deres ting tørre, kvit og frit.

Fyn - udgangspunkt Odense - Jan Skovsgaard

Fra Odense følges den gamle kongevej - Rugårdsvej til Middelfart. Selvom du ikke bor i Odense, kan jeg anbefale turen, hvis du en dag er på vej over Fyn og har god tid. Rugårdsvej går også stik øst-vest bare ikke i lige linie. Alle klager over at motorvejen over Fyn er r..kedelig.

Ruten går op og ned og ud og ind, igennem skove og små landsbyer. Desværre er der ikke meget oversigt i svingene, så pas på, mange søndagsbillister vælger at tage turen med 50 km/t.

Som lokale drejer vi ofte fra Rugårdsvej i Brenderup og tager den lige så smukke tur sydpå til Assens, som er næsten ligeså afvekslende. Og når vi så er nået Assens, er vi så ømme i r...., at vi vælger at tage den lige landevej tilbage til Odense. En tur på et par timer uden at køre race.

Ishusene på ruten ligger strategisk helt rigtigt, man kan nå ca. tre guf-is på denne tur. Maven plejer at blive så udbejnet, at den må placeres oven på tanken.

Mariager Fjord - NES

Turen omkring Mariager Fjord er altid et sikkert hit, især hvis man på nord siden slår et smut omkring STINESMINDE, derefter til BRAMSLEVBAKKER via KIELSTRUP og så videre til Hobro, hvor man kører til Mariager, bag om Mariager over HO-HØJ gennem HOU skoven, videre til den gamle cementfabrik. Og der efter til Hadsund....

Det er en tur med skøn natur og så er den meget kuperet, tæske fyldt med sving i alle afskygninger. Den er ca. 50-60 km.

Hvis der nogensinde bliver lavet noget her omkring, står jeg selvfølgelig til rådighed.

Autozug - Michael DESMOlsen

Et enkelt og økonomisk fornuftigt alternativ til motorvejskørsel gennem Tyskland.

På www.autozug.de finder du rutebeskrivelser, et oversigtsskema for afrejse og ankomst datoer, samt tid, sted og togstamme nummer. Du klikker dig igennem hele programmet, indtaster dato for afrejse og ankomst, geografiske afgang og ankomst sted, rejser form, MC - bil.....antal rejsende, ryger eller ej, hvile - ligge - eller sovekupe..... og det hele samles i et oversigt som giver dig et tilbud. Tilbudet er opgivet i D-mark, afrejse og ankomsttidspunkt (i minutter vel at mærke) samt et oversigtskort over stationernes placering i pågældende byer.

Der er penge at spare ved at booke både ud og hjemrejse samtidigt. Jeg har netop booket udrejse til 5 person med 5 MC, i liggevogn med netop plads til 5 pers., afrejse fra Hamborg den 18. maj kl. 2000 til Lörrach ved Basel i bunden af Tyskland. Retur igen fra Frankfurt den 27. maj med ankomst i Niebull, lige syd for den dansk-tyske grænse. Pris pr. deltager tur-retur kr. 1.350. Det kan sgu ikke gøres billigere for samlet km 1.600 og 2 overnatninger.

På den tyske hjemmeside kan du gennemføre booking'en ON-line, hvilket dog ikke er så hurtigt som jeg havde forventet. Jeg sendte først en booking afsted og ventede i 5 dage uden svar fra DB-tyskland. Så henvendte jeg mig til deres lokale DB-agent i København og her gik det sgu stærkt. Frau Gunhild Petersen, (skal udtales med stram tysk accent) var betydeligt hurtigerer end ON-line DB-tyskland. Jeg ringede til hende mandag morgen og tirsdag morgen lå der i postkassen en komplet reservation, leveret af en statsansat mand i rødt tøj. Papirposten slog her Mail-serveren klart. Samme eftermiddag kom der endeligt svar fra tyskland....bare ærgeligt Sonny Boy...jeg har allerede ordnet det med agenten i København. Iøvrigt skal billetterne først betales og afhentes senest 10 dage før afrejsedato.

Adressen i Danmark er DB Danmark, Vesterbrogade 6D, 1620 København V, tlf. 33360660 eller fax 33360661 ved frau Gunhild Petersen. Den endelig anmeldelse af rejseforholdende kan læses i denne artikel.