Justering af Desmo-ventiler

forfattet af Dr. Desmo, aka Karsten Meyer-Lassen, sidst i firserne sådan cirka. Vejledningen er rettet mod modeller med to-ventilede topstykker og uden remtræk. Metoderne afviger dog ikke væsentligt fra hinanden.

Nyttige værktøjer


vippearmsudtrækkerdorngradskive

Du skal bruge tre stykker specialværktøj, som afbilledet: gradskive, akseludtrækker & dorn. Herudover en micrometerskrue, søgerblade i størrelserne 03-05-06-08-10-12-15-18-20 / 100 mm & fire styks o-ringe 2 x 6 mm (til at sætte på ventilstammen når lukkeshimmen er fjernet). Desuden er det praktisk at have en bakke eller andet inddelt i fire rum (til at lægge shims og vippearme i).

Gradskive anvendes også til tændingsjustering. Ud for mærket V/PMS på gradskiven, som er topmærke for begge cylindre, sættes et stykke synligt tape på begge sider af skiven. Det er vigtigt kun at bruge dette ene mærke til ventiljustering.

  • Efter at du har anskaffet det værktøj som er beskrevet ovenover, afmonterer du de fire ventilhusdæksler - benzintanken og de to tændrør.
  • Drej motoren så stemplet i den bagerste cylinder står i top, fjern proppen midt på koblingsdækslet med en 14 mm unbraco, monter så gradskiven gennem hullet i koblingsdækslet og ind i enden af krumtappen, således at topmærket på gradskiven passer med mærket på koblingsdækslet.
  • Tag et stykke papir og en blyant, til at notere de fire ventilers tolerancer, både åbner og lukker, i alt 8 notater.
  • Drej motoren til kompressionstakten og indtil topmærket på gradskiven står ud for mærket på koblingsdækslet, på den cylinder du ønsker at kontrollere. Stemplet står nu præcis i top og både indsugning og udstødning - åbne og lukke kan kontrolleres, alle fire tolerancer skrives på papiret, gentag kontrollen for en sikkerheds skyld. Det samme på den anden cylinder.
Tolerancer for   900SD 900SS
Indsugningsventil Åbner 0,08 mm 0,10 mm
Lukker  0,00 mm  0,00 mm
Udstødningsventil Åbner 0,12 mm 0,15 mm
Lukker 0,00 mm 0,00 mm
  • tolerancerEksempel på indsugningsventil der står forkert. Gennemgang af indsugningsventil på forreste cylinder, åbner kontrolleres med søgerblade i forskellige tykkelser der føres ind mellem åbnevippearm og ventilshim, tolerancen i dette eksempel viser sig at være 0,14 mm.
  • Når lukkeshimmen skal kontrolleres er det lidt vanskeligere (0,00 mm søgerblade findes ikke), lukkevippearmen trykkes kraftigt ned med f.eks. en stor skruetrækker. Hvis der er slup imellem lukkeshim og lukkevippearm kommer der et lille "klonk" og man kan mærke vippearmen bevæge sig, hold trykket på vippearmen med skruetrækkeren, før et søgerblad ind mellem lukkeshim og lukkevippearm for at måle tolerancen. I dette eksempel er der 0,06 mm, vi har altså en indsugningsventil med forkerte tolerancer:
  • Åbner: 0.14 mm - 0,08 = 0,06 mm tolerancefejl.
  • Lukker: 0,06 mm - 0,00 = 0,06 mm tolerancefejl
  • shimsHvis du ikke kan dreje lukkeshimmen, når der trykkes på vippearmen er tolerancen sansynligvis under 0 og der er hermed risiko for at ødelægge knasten - så pas på!
  • Alle tolerancer og fejltolerancer føres nu ind på papiret for alle fire ventiler. Hvis det forekommer at der intet slør er på lukkeren, skal lukkeshimmen altid kunne drejes med fingrene let og ubesværet, når lukkevippearmen trykkes ned med skruetrækkeren.
  • micrometerDækslet på venstre side af topstykket afmonteres og vippearmsaftrækkeren skrues ind i åbnevippearmsakslen, 5 mm kontramøtrik spændes og åbnevippearmsakslen trækkes ud og lægges i bakken sammen med vippearmen. De skiver der sidder i hver ende af vippearmen, kom lidt fedt på og klister dem fast i hver ende af vippearmen, så er de nemmere at styre, når de skal tilbage i topstykket.  Nu kan åbenshimmen tages af ventilen, den måles med micrometerskruen, målet skrives ind på papiret.
  • Motoren drejes en omgang, mærkerne på gradskiven og koblingsdækslet skal passe sammen igen. Nu kan lukkevippearmen frigøres fra ventilen. Stemplet står i top, så der er ingen fare for at tabe ventilen, men sæt alligevel en o-ring omkring ventilstammen. Når lukkeshimmen er ude må motoren aldrig drejes uden at der sidder en o-ring på ventilstammen. Lukkeshimmen måles og målet skrives ind på papiret.
topstykke

Når alle mål er skrevet ind på papiret for samtlige ventiler, ringer du til forhandleren og bestiller de shims du har brug for. Åbneshims fås med ganske få hundrededeles spring, mens lukkeshims fås med lidt større spring, ca. 5/100 mm. Det er her meningen at du selv skal slibe dem lidt, hvis de kun skal slibes et par hundrededele kan du blot stryge dem på en karborundum sten, hvis de skal slibes mere end ca 1/10 mm er der stor risiko for at shimmen bliver skæv (den kan som regel reddes på en plansliber).

Her vil jeg beskrive nogle fælder og steder hvor man af og til laver fejl, for det går ikke altid som det skal. Man kan samle det hele med de nye shims og det står stadig ad h...... til.

Når man sætter en større lukkeshim i og dermed tager  tolerancen på, er der en tendens til at man trækker ventilen tættere op i sædet og der ved kniber tolerancen på åbneren samtidig.

En anden ting, man skal være opmærksom på, er at man kan ændre tolerancen ved at vende de to halvmåner om eller benytte et andet sæt. Hvis kun den ene halvmåne vendes, kan der opstå skævheder i systemet. Man kan i reglen se hvordan de har vendt på slidmærkerne på oversiden.

Dr. Desmo