Brugbar og prisbevidst Ducati-tuning for begyndere

Hvordan kommer du hurtigere fra 0 til 200 og tilbage igen for en billig penge?

Hvor ofte har jeg ikke måttet kæmpe for at kontrollere min begejstring mens jeg løb fra postkassen ind til sofaen med den tykke konvolut indeholdende Ducati-Ekspressen, og hvor ofte har jeg ikke måttet sluge skuffelsen over en tynd og ofte indholdssvag kop the. Denne gang skal det være slut, jeg lader stemningen løbe af med mig, og bidrager, for første gang, til Ducati-Ekspressens redaktionelle indhold.

Tit og ofte, når ducatisti (italiensk for ducati fans) står der og sludrer og sparker dæk, falder snakken på tuning. Om det skyldes den almindelige grådighed der kommer til udtryk i, at mere vil have mere, og meget mere heller ikke er nok, eller om det snarere drejer sig om den latente GSX-R og R1 paranoia skal jeg lade være usagt, men jeg har tit været ivrigt deltagende i snak om høje stempler, SPS ombyttermotorer, tyndere pakninger, afdrejede svinghjul, 15.000 euro dyre Kämna tuninger, Fast by Feracci og komplette Ducati Corse knast-kit. Og hver gang har de imaginære prisskilte i de samtalendes bevidstheder støt og roligt sneget sig op på både 20 – 30 – og 40.000 kroner . . . . og er det nu også det værd?

Selv har jeg gjort mig to banebrydende og skelsættende tuningserfaringer som jeg hermed vil give videre. For begges vedkommende gælder det, at der er tale om overordentligt billige modificeringer, at de er meget tydeligt mærkbare samt at de . . . medmindre man er en skabs Ben Bostrom, med sikkerhed vil være fyldestgørende for langt størstedelen af de ducatisti jeg kender til.

Tuning nummer 1, ændring af gearingen:

Alle der har kørt på en Mountainbike vil have oplevet, at jo større det bageste kædehjul og jo mindre det forreste er, desto hurtigere reagerer cyklen på trådet. Præcist det samme gør sig selvfølgelig gældende med din Ducati. En standard 916/996 er forsynet med et forreste kædehjul på 15 tænder og et bagerste på 36. Udskifter du disse to til 14 og 38 vil der åbenbare sig en helt ny verden for dig!

En Ducati er, i manges øjne, kendetegnet ved et meget langt første gear, og et meeeeget trægt 6. gear der nærmest har karakter af et overgear. Med den ovennævnte om-gearing vil maskinens karakteristik vise sig fra en meget mere aggressiv side. Ekstreme albueknirkende accelerationer, en meget mere dynamisk og aggressiv kørsel, betragteligt flere og hyppigere gearskift, og de herligste power-gashåndtags-wheelies i såvel første som andet og til tider tredie gear er gevinsten ved 14/38 kombinationen.

Den kørselsmæssige omkostning er selvfølgelig, at 6. Gearet pludselig ikke længere er det tunge motorvejs-slæbe-gear, men snarere bliver en del af landevejs repetoiret. Hvor en standard gearet 996 typisk vil løbe tør for gejst omkring de 265 kilometer i timen, vil den i den om-gearede form ramme omdrejningsbegrænse- ren ved ca. 245. Er man altså rendyrket topfarts-entusiast, skal man nok holde sig fra min anbefalede om-gearing, men sætter man derimod større pris på at komme hurtigt ud af starthullerne, og morer man sig fra tid til anden med at sætte GSX-R og R1 personagerne til vægs, er 14/38 gearingen en både nem, billig, og hurtig gør-det-selv tuning der virkelig lader sig mærke!!

Tips:

Når det forreste gearhjul bliver en tand mindre, er der risiko for, at kæden rammer imod, og på sigt slider hul i svingarmens underside. Det foregriber du ved at sætte dit ekcentriske bagnav i den nedre position og ikke den høje, det giver dig desuden et kortere efterløb, en skarpere styring og et ondere udseende.

Aluminiumstandhjul slides relativt hurtigt, flot dig og køb et racer-adapter-kit, sådan at du i fremtiden ikke skal skifte hele det bageste hædehjul, men kun selve klingen. 14/38 gearinger kan købes hos F.I. Motorcykler og koster ca. kr. 1.600,-.

Tuning nummer 2, Brembo radial bremse master.

Har du udført min forslåede tuning nummer 1, vil du nu have erkendt, at det er dejligt at komme hurtigt fra 0 til 200, men at der nu er opstået en mis-balance i forhold til at komme hurtigt fra 200 til 0. Tuning nummer to drejer sig om Brembos super-pop-smarte radial bremse master, der ud over at se overordentlig lækker og superbike-agtig ud også leverer en mærkbar forbedring i bremse evne og bremse føling. Rullende stunt-stoppies og spektakulære blære-opbremsninger ved rødt lys bliver nu standard, og derudover breder dig sig i læderdragten en herlig fornemmelse af, at man kan stoppe hurtigt og effektivt hvis den legendariske svagtseende bløde hat skulle overse sin vigepligt, eller fejlagtigt antage, at du var en Cagiva Mito.

Brembo bremse masteren koster ca. Kr. 2.800 og kan bestilles gennem Ducati Performance kataloget hos F.I. Motorcykler eller direkte hos TMP (Aprillias importør der også er agent for Brembo).

Det er stadig hyggeligt at snakke om dyre motorombygninger, men her har de fleste fået mærkbare køre- og bremsemæssige forbedringer til en pris der svarer til et par kulfiber-stumper og giver rigeligt med overskud til at købe nye runde dæk og banekurseri forhold til de mange tvivlsomme og skrøbelige motortuninger vi ellers altid står og fabler om.

Go´ sommer! - Mads Christensen