Fremstilling af rustfri udstødning

af Otto Valvole tilbage i 1988

Kort efter at jeg havde købt Duc'en (Pantah SL500) bemærkede jeg, at på trods af den ret høje finishstandard på Pantah'en, led den af en almindelig (jeg er forhenværende Guzzi ejer!) italiensk sygdom: hastig naturlig rødfarvning af udstødningssystemet ("krom" plejer at blåne!).

Da lydudgydelsen desforuden var Ducati-atypisk (under 82db), var ideen født: at lave min egen rustfrie "on-off" udstødning.

At lave den selv giver følgende fordele: både optisk og akustisk designfrihed, udførsel med "løs" endefløjte i potten. D.v.s. både "strada" og "corsa" i én, og det til en rimelig pris, idet jeg var så heldig at kunne købe materialer samt få svejsebistand gennem mit job.

Sidste efterår gik jeg krig. En af de originale potter blev flækket med en vinkelsliber og målt op indvendigt. Jeg valgte at lave et 2 i 2 system som det originale, mest fordi jeg synes 2 i én systemer ikke passer designmæssigt til en V-2 Duc, men også fordi det var nemmere at bruge den originale potte som forbillede (modificeret) end at skulle starte på et helt nyt design.

Originalpotter/systemet blev regnet igennem v.h.a. formler for lyddæmpning som jeg havde fundet frem til. Efter utallige beregninger og skitser tog det endelige udstødningssystem form. Materialerne kunne bestilles hjem, rør og svejsekonusser i forskellige størrelser i "slebet mejerirør" - kvalitet. De forskellige rørdele blev tilpasset, der blev boret en masse huller (280 stk. pr. potte og knækket nogle 5 mm bor!!). "Indmaden" blev svejset sammen (tig) og yderdelene poleret med voks. Endelig sidst i marts måned var alle dele klare og blev svejst sammen til to potter.

I første omgang blev potterne monteret uden mellemrøret som ikke var lavet endnu. Forrørene er de originale, idet jeg ikke har kunnet få bukket de 38 x 1,5 mm rør, som jeg har liggende til nye forrør. Nu kom det spændende øjeblik hvor Duc'en kunne startes for første gang i 5 mdr... Jo, det virkede også godt! D.v.s. efter et par dage (man kører jo pænt i starten) opdagede jeg at cyklen døde på den ene cyl. over 7.500 r.p.m. - PANIK!!

Efter et par uger med omdysninger, check af tænding, check af ventiler o.m.a. fik jeg den geniale ide at køre en tur uden potter (fy, fy), da jeg jo ikke kunne bruge de originale potter. Det viste sig at fænomenet forsvandt! De snakker stadig om den 120db lavtflyvende UFO som hjemsøgte Albertslund en aften i april. Det sjove er, at da jeg fik monteret mellemrøret, fungerede potterne perfekt. De originale potter er jo designet til mellemrør og kvæler motoren uden. Det samme galt selvfølgelig for mine.