En Öhlinsfjeder på en Ducati

- er det bare en fjeder?!?

Af Dr. Michael "Zutsko" Eriksen

Som de fleste har lagt mærke til, men de færreste i dagligdagen gjort noget ved - så er det ikke ligegyldigt, hvilken fjeder der sidder på bagdæmperen.

Dem der kører race har næsten helt sikkert på et tidspunkt sludret med en affjedringsgut på en bane et sted og fået justeret dæmperen, og højst sandsynligt fået anvisning om selve fjederen. Men er den så blevet skiftet, eller er dæmpningen bare blevet justeret og det føles som har man fået en ny cykel – det er jo kun halvvejs...

Og stille fjederen til bagdæmperen kaldes pre-load (forspænding), og der er, hvor meget man ”strammer” fjederen med den store møtrik. I manualen står: Forspænding bag er et udtryk for, hvor mange mm gevind der vises over toppen af den store møtrik - jo mere gevind, jo mere forspænding. Det kan også kaldes ”mm of SAG”, hvor meget sætter cyklen sig.

Sag

Endvidere står der i manualen at bagfjederen bør indstilles til maksimal forspænding når der transporteres meget bagage eller en passager for at bevare køreegenskaber og frihøjde. Basalt set skal den bagerste fjeder opretholde frihøjden. Ved at sørge for den korrekte højde når man er alene på cyklen, har passager eller bagage med, sikrer man korrekt tyngdepunkt, frihøjde og vinkel på forgaflen.

Sag

Men hvorfor så skifte fjederen når man bare kan skrue sig ud af det?!?.

En ting er at indstille den korrekte højde med hvad med SAG? SAG er, hvor meget cyklen sætter sig (se R på tegning) og der findes to forskellige tal: Statisk SAG og Dynamisk SAG

Statisk SAG er uden fører (R2 på tegning), hvor meget sætter cyklen sig når den bliver sat, her er de typiske anbefalinger 12-15 mm.

Sag

Dynamisk SAG er med fører (R3 på tegning), hvor meget sætter cyklen sig når føreren efterfølgende sætter sig op, her er de typiske anbefalinger 15-40 mm. 15 mm til hardcore race og 40 mm til hygge-gademaskinen.

Bemærk: det er anbefalinger jeg har læst mig til og snakket/hørt mig til – så måske andre derude har andre præferencer. Jeg har endnu ikke testet min egen 999 men benytter 15 + 20 mm som jeg satser på afprøvet på Padborg.

Öhlins laver nok 100 forskellige fjedre der passer til en ducati bagdæmper så der er rigelig med valgmuligheder.

Det eksempel jeg har brugt, er den jeg har monteret på min 999S. På fjederen står: 1091-26/85.

  • Nummeret 1091 refererer til diameteren og længden på fjederen, til alle Ducati er diameteren 57 mm, så den del er til at forholde sig til. I dette tilfælde er længden 160 mm (når den ikke er monteret). 1093 = 150 mm, 1091 = 160 mm og 1092 = 170 mm
  • Det næste tal -26 er “spring rate”. Her kører Öhlins deres egen tal men der findes selvfølgelig en tabel der beskriver dem alle, tallet er Öhlins eget forhold til N/mm. I dette tilfælde -26 som svaret til 85 N/mm (8.66 Kg/mm / 485 ibs/inch)
  • Det næste nummer er så springs rate i Newton meter og i dette tilfælde 85 Nm (dette tal hænger sammen med -26 men kan nemmere læses uden at skulle ind i tabellen)
Sag

Ud fra tabellen til højre kan man se, hvilken Kg/mm og Nm/mm (med rødt) man skal vælge afhængig af en vægt.

Bemærk det ikke er ens for de forskellige modeller, dette grundet støddæmpervinklen, siddeposition og vægtfordeling på cyklen.

Klik på tabellen for at se den i større format.