Duc laderelæ

Test af spændingsregulator - af Steen Gruby

Den følgende testmetode anvendte jeg for at finde ud af om min spændingsregulator til min Ducati Paso var brændt af.

Årsagen var, at der var en forbindelsesfejl på min Paso, så laderelæets udgang var forbundet til starteren. Af hvilken grund al den spænding generatoren producerede, blev brugt til at dreje startmotoren rundt med. Og så frygtede jeg at regulatoren var færdig, idet batteriet havde manglet. Jeg kunne ikke måle på regulatoren med et Ohmmeter, så jeg troede faktisk den var færdig.

testopstilling

Så derfor: Alt at vinde, og intet at tabe, forbandt jeg relæet som vist her og voila - det virker. Forresten - Uden batteriet starter regulatoren ikke, så det er et must.

En transformer 220 volt ind og 2x18 - 20 volt ud forbindes til relæet i stedet for generatoren. Et batteri forbindes til relæet ganske som det er når det er monteret på cyklen, med + på B+, og minus på relæets hus hus. En ladelampe forbindes mellem L og C. Switchen simulerer tændingsnøgle. Når den er sluttet og der er spænding på transformeren, vil relæ og spændingsregulator fungerer normalt, forudsat det er i orden.

Ved at forbinde et volt- og amperemeter som vist, kan man checke relæet på bordet. Spændingen skal stige til 14,5 volt, og strømmen skal efter kort tid falde til under 2 Amp. Jeg anvendte en forlygtepære til at teste det under belastning. Med sådan én på, skal den stadig holde 14,5 volt og strømmen skal stige til over 5 Amp.