Olieskift på 41mm Showa UpsideDown forgaffel 900SS/750SS o.a.

af Jan Skovsgaard

Efter klubben havde investeret i forgaffelværktøj, blev jeg som forsøgsperson blev jeg udstyret med værktøjet og en værkstedshåndbog. Det lykkedes mig faktisk at få skiftet olien, på min efterhånden gamle forgaffel.

Da jeg skiftede olien i det første gaffelben fulgte jeg minutiøst punkterne i den officielle værkstedshåndbog. Men da jeg var træt af at blive svinet ind i olie, og alligevel ikke havde helt styr på hvor meget der reelt var tilbage, prøvede jeg en anden metode på det andet ben. Her var intet oliespild af betydning, gaflen blev så godt nok ikke luftet ud, men al logik fortæller mig, at det kan gaflen godt klare selv, selv om den er blevet samlet.

Den efterfølgende beskrivelse er derfor en noget tilpasset version af værkstedshåndbogen.

  • Øverste 32mm møtrik løsnes mens gaffelbenet stadig sidder i broen, så drejer den ikke rundt
Forgaffelværktøj anvendelse
  • Specialværktøj (4) monteres på afstandsstykket over forgaffelfjedren. Brug værktøjet til at skubbe fjedren sammen med og sæt låsestykket (5) under den lille kontramøtrik (2). (Her får du sandsynligvis første gang olie ned af låret)
  • Den øverste store møtrik skrues nu helt af stempelstangen.
  • Låsestykket fjernes igen ved at skubbe fjedren sammen.
  • Forgaffelolie hældes af gaffelbenet ved at pumpe forsigtigt. Samtidig fjernes forgaffelfjedren og benet kan tømmes helt.
  • Saml gaflen igen ved at bruge specialværktøjet og sæt låsestykket under kontramøtrikken. Inden denne operation skrues "forlænger"værktøjet på stempelstangen, så kan du nemlig fange den igen, når den forsvinder ned i afstandsstykket. Det kan være lidt vanskeligt at få det fine gevind til at bide rigtigt, vær forsigtig.
  • Ved at holde benet på skrå, kan den rette oliemængde nu hældes på. Med et tilpas lille målebæger kan det gøres uden spild overhovedet (jeg bruger et på 50cc). Vær tålmodig og giv olien tid til at synke til bunds så det ikke løber over! Ved denne metode kan man ikke foretage kontrolmåling af oliestanden, men er man omhyggelig med udmålingen af de 440cc, burde det vel også være overflødigt.
Topmøtrik
  • Justeringsskruen på den øverste store møtrik sættes 1,5 mm fra top.
  • Den lille kontramøtrik skrues helt i bund på gevindet. Den øverste store møtrik skrues forsigtigt på gevindet så langt som muligt. Kontramøtrikken spændes med 180-220kg/cm.
  • Låsestykket fjernes igen med specialværktøjet.
  • Den øverste møtrik spændes i yderrøret med 300-400kg/cm.

Momentopgivelserne er taget direkte fra værkstedshåndbogen. Jeg ikke havde noget værktøj der passede til henholdsvis min momentnøgle og de to møtrikker. Så i stedet valgte jeg at spænde bolten i den øverste bro med det korrekte moment 34,2 - 37,3 Nm og de to bolte i den underste bro med 22,6 - 24,5 Nm.