Karburatorsynkronisering

DKD er i besiddelse af et vaccummeter som kan udlånes fra klubbens værktøjsudlån.

Websjasker 2013: Bemærk at nedenstående carbtune II er udskiftet til nyt vacuummeter, men fremgangsmåden er identisk.

Morgan Carbtune II

Sådan anvender du CARBTUNE II:

Forbered dig og find værktøj frem inden du går i gang med synkroniseringen. Rens og efterse evt. dine karburatorer (se Otto Valvoles artikel her på siden). Tjek at dine gaskabler/spjæld løfter samtidigt. Du kan enten høre om spjældene "falder" ens, eller mærke på kablerne ved gashåndtaget, om de aktiverer spjældene samtidigt. Der skal være 1-3 mm frigang i gaskabler. Hold om kablerne med venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånd på gashåndtaget, mærk nu om kablerne strammes op mod gashåndtaget samtidigt. Justér om nødvendigt.

Kør en tur så motoren er varm. Du kan ikke synkronisere med tilfredsstillende resultat på en kold motor.

Med varm motor stiller du nu på tomgangsskruerne så du har en jævn tomgang, gerne for høj omkring 1800 rpm. Justér nu på luftblandings skruen, så du opnår højst mulige omdrejningstal. Sænk derefter tomgangen på tomgangsskruen til det tomgangs tal / rpm. som anbefales til netop din Ducati. Sluk motoren. Hvis du fjerner skruen i indsugningsmanifolden mens motoren kører, vil den gå ud pga. falsk luft.

Nu kan du tilslutte CARBTUNE II i indsugningsmanifolden mellem karburatoren og cylinderen. Sæt niplen i slangen og monter derefter en slange på hver indsugningsmanifold. Husk den hvide tape markering skal vende mod karburatoren.. Hæng CARBTUNE II i den røde strip fra venstre håndtag. Sørg for at instrumentet hænger lodret. Sæt slangerne på 2 tilfældige anslutninger på CARBTUNE II instrumentet. Start motoren. Montér om nødvendigt benzinflasken hvis du skal have benzintanken af for at udføre synkroniseringen.

Du har nu startet motoren og lader den køre i tomgang. Synkronisér nu karburatorerne ved at hæve eller sænke spjældet med tomgangsskruen på den ene af de 2 karburatorer. Følg søjlernes bevægelser.. (ved at hæve et spjæld falder trykket.. hastigheden af luften passage gennem venturien/indsugningen. Læs på DKD’s hjemmeside om Venturi effekten under teknik). Når begge søjler står ens på skalaen kan du evt. bytte om på de 2 gummislanger på instrumentet og tjekke målingen. Værdien på skalaen er ligegyldig, det vigtige er at søjlerne står tilnærmelsesvis ens.

Du skal også tjekke synkroniséringen med højere omdrejninger. Ved 4500 rpm tjekkes synkroniséringen. Denne justeres ved at hæve eller sænke spjældet på gaskablets stilleskrue ved tilslutning på karburatoren.

Tips og tricks... Efter at have prøvet CARBTUNE II på min Pantah.

Montér slange med niplen på den højre/vandret/destro cylindermanifold inde du kører motoren varm. På min Pantah er der ikke meget plads mellem kåben og manifolden, så jeg brændte mig fælt første gang jeg skulle montere slangen. Den lille skrue jeg fjernede fra manifolden passer lige i slangen, så der ikke kom falsk luft gennem slangen mens jeg kørte motoren varm. Tjek derfor at skruerne kan skrues ud, inden du kører motoren varm.

Jeg blev positivt overrasket over hvor nemt CARBTUNE II er at bruge. Resultatet var i øvrigt en blødere motorgang, jævn tomgang og færre vibrationer i styret/håndtagene.

Caio... DESMOlsen. Pantah fraktionen