Vedligeholdelse af bremserne

af Steen Gruby

Jeg havde for mange år siden et job på et bremse og koblingsværksted, der lærte jeg følgende (det var inden jeg fandt ud af hvor farligt asbest er).

Skivebremser

Når du skifter klodser skal du rense kalliberne grundigt indvendig der hvor kanten af klodserne skal glide. Specielt i hjørnerne, hvor der altid lægger sig en mængde skidt. Rens det hele med en skruetrækker (evt. en lille grov fil), men pas på gummipakningen over stemplet.

Apropos stempel. Så skal det gå lige så let som "Pit i Grethe". Hvis stemplet ikke kan komme helt tilbage er du på'n. Så er det tid for at skille ad og rense, evt at købe et rep. kit med nyt stempel og nye O-ringe.

Hvis din gummipakning over stemplet er lidt utæt, kommer der vand ind til stemplet, hvilket forårsager at det ruster på det stykke der er uden for O-ringen. Når så stemplet skal tilbage for at give plads for de nye klodser, hænger rusten i O-ringen, hvorved stemplet ikke kan komme helt tilbage. Desuden ødelægger rusten O-ringen hvis man tvinger den tilbage. Derfor bør du undersøge pakningen, og er den beskadiget, så er det igen adskilletid (desværre). Med stemplet helt tilbage skal klodserne glide ind på plads uden at klemme.

Ved den endelige montage, giv klodserne en lille smule kobberfedt mellem den og stemplet, det begrænser hyleriet

Tromlebremser

Rens tromlen grundigt og undersøg den for dybe ridser og ovalitet.

Læg ny belægning på bakkerne (eller lad et bremsefirma gøre det). Eller køb nye bremsebakker i "overstørrelse".

Tag bakken og prøv den inden i tromlen ved at trække den på langs inde i tromlen. Kig derefter på belægningen, det skal kunne ses at den "bærer" på hele bakkens bane. Hvis den kun bærer på midten er bakken i en for lille diameter i forhold til tromlen, hvilket kan skyldes en for tynd belægning. Hvis den kun bærer i enderne af bakken er den for stor i diameter, med det resultat at den slæber i tromlen, der derved bliver meget varm.

Den rigtige metode er, at lade et bremseværksted påsætte nye belægninger i overstørrelse, og så slibe bakken på en centerløs slibemaskine, så den passer nøjagtigt i tromlen. Hvis bakken ikke bærer i hele banen virker bremsen meget dårligt. Hvis den kun bærer på midten, er den tillige blød at træde på da bakken gir' sig.

Husk at give alle bevægelige dele en smule kobberfedt og skift evt. defekte fjedre.

Tromlebremser kan bringes til at virke fremragende hvis tingene passer sammen, men med de klamphuggere der oftest har fat i tingene er det ikke noget under, at tromlebremser har fået et dårligt ry.