forlygte pære på en 916'er, regler

Hvor kan man købe dit og dat. Dimser, beklædning og så videre
Brugeravatar
aammat
DKD medlem
Geografisk sted: Frederikssund

forlygte pære på en 916'er, regler

Indlægaf aammat » 12. feb 2015 12:52

Inden jeg stillede 916'eren i vinterhi havde jeg nogle aftenture hvor jeg gerne ville have haft mere lys, er så lige kommet i tanke om det igen efter at have kikket på http://www.moto-vision.com/en/10355-headlight-bracket-hid-xenon-kit-
Men hvordan er det regler er for forlygter, som jeg husker det må man ikke have begge tændt samtidigt - korrekt.. :?:
Er der særregler for montering af Xenon, altså udover max watt :?:
thebat18
Geografisk sted: Farum

Re: forlygte pære på en 916'er, regler

Indlægaf thebat18 » 12. feb 2015 13:06

ang Xenon/HID: Den eneste regel for en mc (!!) er at man ikke må bruge gas-fyldte pærer i en parabol, som ikke er beregnet til det.

Automatisk højdejustering og lygtevask-kravet findes ikke til mc.
Så længe du overhoveder reglerne for blændning og lyskegle mm så er den god nok.

Der er mange som monterer et MoriMoto mini-H1 fra Theretrofitters i deres mc. - de har en magnet-shutter, der hiver en skærm op og ned, for at give lang/kort lys og deres linser skulle være rigtigt gode.

http://www.theretrofitsource.com/comple ... it-h1.html
Monster 900 '97
Brugeravatar
aammat
DKD medlem

Indlægaf aammat » 12. feb 2015 13:24

@thebat18
Det giver så mulighed for at have nær-/fjernlys i begge paraboler, men som jeg husker det fra jeg boede i dk så er det ikke lovligt eller husker jeg forkert..?
Henrik Kgs. Lyngby
DKD medlem
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Indlægaf Henrik Kgs. Lyngby » 12. feb 2015 15:51

Hej,
-Reglerne er ret simple faktisk, der må monteres den pære lampen er designet til og ikke andet, i lovens forstand ;)
-og nej, man må heller ikke klippe blænd-skjolde mv. ud af lygterne for at øge lys-styrken.
-Nå men til virkeligheden... Sørg for lyset kommer der hen hvor det høre til, så der næppe problemer -altså ikke blænder ved nærlys, for det er det første problem, det næste er så at ramme vejen hvor det ønskes, både for nær og fjernlys, parabolen er jo designet til hvor glødetråden er placeret... :geek: (mange ringe forsøg er set..)
-Sikkert nogen har prøvet "at tune lygter" på 916, for helt ærligt, det ikke mejen brugbart lys de to "design-lamper" giver ab fabrik :oops:
Så hit med nogle "Lux-guldkorn"... :hacker

Mvh. Henrik
Mvh. Henrik www.FTCO.dk
ClausRN
DKD medlem
Geografisk sted: Stoholm Jylland

Indlægaf ClausRN » 12. feb 2015 19:36

Ja, det er et stort problem. Hvis hastigheden skulle bestemmes ud fra hvor meget standard lys kan oplyse, ville mild tomgang i første gear være max tilladte...

Jeg har tænkt over den fine artikel i seneste klubblad af Fåreelskeren hvor han trækker en kraftigere ledning op til pærerne og sætter et par relæer på. Det må kunne måske også hjælpe lidt på en 916.
Har også overvejet HID og der findes også hi power LED pærer, men har ikke lige helt besluttet hvor god en ide de er.

Det er denne LED jeg tænker på: http://www.ebay.co.uk/itm/251757927169? ... EBIDX%3AIT
Claus

916 Monoposto (til gaden)
999 (til banen)
Monster 696 (til gaden)
Brugeravatar
aammat
DKD medlem

Indlægaf aammat » 13. mar 2015 15:21

På mine lygteglas står der "E" så Xenon og lign. er udelukket, så det må blive nogle lidt bedre H1 og H3 pærer jeg må sætte i for at få lidt mere lys ved nattekørsel..

Via google findes der mange producenter som lover en masse ekstra lys, helt op til 130% mere.. :o Men hvilken pære har I andre gode erfaringer med giver et bedre lys..?
ClausRN
DKD medlem

Indlægaf ClausRN » 13. mar 2015 15:33

Jeg har lige fået et par PIAA Xtreme White Plus 55W pærer leveret, men de er ikke monteret endnu. Jeg har besluttet mig for at montere dem og et sæt hjælpe relæer. Her forleden var jeg igang med multimeteret og fandt ud af jeg havde 1,5 volt spændings tab fra batteriet til pærerne. Der var godt 1V på plus ledningen og ca 0,5V på stel ledningen. Derfor bliver der trukket kraftigere ledninger til både plus og minus.
Claus

999 (til banen)
Monster 696 (til gaden)
Brugeravatar
aammat
DKD medlem

Indlægaf aammat » 13. mar 2015 17:21

Lyder til at jeg lige må måle lidt på den når jeg kommer til DK i påsken så jeg evt kan trække nye ledninger som @clausRN
Hmm havde håbet at bruge tid i dk på at nyde påsken solen på ryggen af 916'eren..
Brugeravatar
apollo
Geografisk sted: københaven-ø

Indlægaf apollo » 14. mar 2015 10:13

Hey det hjælper rigtig meget at tage noget vat på en pind og noget sprit-asopropyl-sæbe. osv og rengøre lygten ind vending. ligger selv og lusker rundt i de mørke timer på en 748. :roll:
peter hansen
DKD medlem

Indlægaf peter hansen » 15. mar 2015 22:18

Ja det hjælper at gøre lygten ren indvendigt, jeg har lige ordnet en st lygte i dag.
Men det største problem er at nærlyset med den lille fiat punto lygte ikke kan sprede lyset ordentligt.
Sidste år byggede vi en Hella bi-halogen lygte ind i det originale hus, og så er der kvalitetslys.
916 lygten har den samme nærlyset som st, men jeg ved ikke om der er plads til en Hella 90mm her.
Det må jeg ha undersøgt.
På min gamle elefant har jeg kun en bi- halogen, og den giver et lækkert lys og blænder op og ned hurtigere end noget andet.
Hilsen Peter
Westsign
Henrik Kgs. Lyngby
DKD medlem

Indlægaf Henrik Kgs. Lyngby » 16. mar 2015 15:19

916 lygten har den samme nærlyset som st, men jeg ved ikke om der er plads til en Hella 90mm her.
Det må jeg ha undersøgt.

-Det lyder som et bedre forslag... Og lys idé ;) Venter spændt på nyt fra fyn's-lygteland :clap:

Mvh.
Mvh. Henrik www.FTCO.dk
Brugeravatar
aammat
DKD medlem

Indlægaf aammat » 16. mar 2015 16:15

Men er vi ikke her ude i den samme problematik som med HID, lygten er ikke godkendt til den modification.. :?:
Hvis en "ikke tilladt" modification er eneste måde at få "nok" lys på en 916'er, findes der så ikke et 3. parts lygte som er CE godkendt som kan monteres..?
peter hansen
DKD medlem

Indlægaf peter hansen » 16. mar 2015 19:47

En Hella bi halogen eller bi led er godkendt som nær og fjernlys, og du må godt ha lys i 2 lygter som fjernlys.
Peter
ClausRN
DKD medlem

Indlægaf ClausRN » 16. mar 2015 19:57

Er der mon en her der har et instrument der kan måle lysstyrke, for jeg fornemmer der er ved at gå lidt sport i at få mest mulig lysudbytte fra en 916 :hammer: :thup :clap:
Claus

999 (til banen)
Monster 696 (til gaden)
Brugeravatar
apollo

Indlægaf apollo » 16. mar 2015 20:11

:pint: man kan hente et lux meter som app. det vikker.
Brugeravatar
Sota
DKD medlem
Geografisk sted: Als
Kontakt:

Indlægaf Sota » 16. mar 2015 21:41

Jeg har et ledningsnet hvor der originalt er indbygget relæer til kort/langt lys (model 2001 og frem)

Position nr. 32
http://dethlefsens.dk/download/ducati/D ... elae_4.jpg

Relæ nr. 45 & 50
http://dethlefsens.dk/download/ducati/D ... elae_3.jpg

Ledningsdel 1 og 2 (det runde stik der forbinder dem har flere ben end de ældre modeller)
http://dethlefsens.dk/download/ducati/D ... elae_2.jpg
http://dethlefsens.dk/download/ducati/D ... elae_1.jpg

Skal ikke selv bruge det, så hvis der er nogen der vil modificere deres 748/916/996, byttes/sælges det :mrgreen:
Dan
998s/r #43
1199 #52
HM1100
Brugeravatar
apollo

Indlægaf apollo » 18. mar 2015 08:40

/Users/apoll/Desktop/Beam-Moving-Head-Light-DMX-Spot-Light-3.jpg
jeg prøver mig lidt frem for tiden. :mrgreen: :mrgreen:
Henrik Kgs. Lyngby
DKD medlem

Indlægaf Henrik Kgs. Lyngby » 18. mar 2015 15:32

Hej Apollo, mangler der mon noget i det link?
Mvh. Henrik www.FTCO.dk