Fra Tony Rutter til Troy Bayliss

Hvem er Tony Rutter, er der sikkert mange der nu spørger. Alle ved vel hvem Troy Bayliss er…??

rutter3

Tony Rutter

rutter

Da jeg startede min Ducati karriere tilbage i 1983, var der kun én, der kunne holde fanen højt for Ducati på VM plan, og det var Tony Rutter på sin Ducati Pantah TT2 600 i Formel 2 klassen. 4 år i træk hev han VM titlen hjem, og en sølvmedalje i Formel 1 klassen på en 750 Pantah, senere kendt som en F1, inden en tragisk ulykke, hvor en Suzuki 750 smed 4 liter olie på banen, og sendte 5 andre cykler til tælling, deriblandt Tony Rutter, der blev sendt så meget til tælling, at han lå lang tid i coma, og aldrig kom til at køre race på det plan igen. Hans søn Michael Rutter kører nu i den engelske Superbike serie. Jeg havde den store ære at møde Tony Rutter i Italien i 1987.

rutter2

Bag Tony Rutter stod Sports Motorcycles med Steve Wynne, der også stod bag Mike Hailwoods legendariske come back på Isle of Man i 1978. Steve Wynne arbejdede tæt sammen med NCR i Bologna, som var fabrikkens uofficielle Racing Team. Ducati Klub Danmark har besøgt både Steve Wynne og NCR på busture, som nogle af de gamle medlemmer måske husker ?

Raymond Roche

Raymond

Den næste store opmuntring fra en Ducati synsvinkel var, da det allerførste Superbike løb blev kørt i 1988, hvor den uforlignelige Marco Lucchinelli stillede op på en 851, og vandt efter en hård kamp mod Davide Tardozzi på en Bimota. Desværre løb Fred Merkel med laurbærrene det år, og næste år ligeså, hvor fabrikken stillede op med hele to Ducati 851. Raymond Roche og Giancarlo Falappa var de 2 piloter, der kæmpede med horder af japanske motorcykler….

RaymondR

I 1990 lykkes det endelig den lille og sympatiske franskmand Raymond Roche at vinde VM i Superbike. Team kammeraten Falappa, også kaldet ”Mad Dog” var vildmanden der kørte så vildskaben lyste ud af øjnene på ham. Andre kørere mente, at når Falappa kastede Ducati'en ind i et sving, havde han ikke en plan for at komme ud af svinget igen…. Oftest kom den dog ud igen af svinget.. Desværre lykkedes det ikke altid, med alvorlige skader til følge, der til sidst stoppede Falappas karriere.

roche2

Raymond Roche var en af de bedste Superbike piloter jeg har set. Han væltede yderst sjældent, kom næsten altid dårligt fra start, men kæmpede sig altid op til en topplacering, og i 1990 til VM tronen. Det er stadigvæk en fornøjelse at tage de gamle videoer frem og gense Raymond Roche der var sympatisk både på, og udenfor banen. (Carl Fogarty kørte det år Honda RC30)

Doug Polen

polen2

I 1991 bestod fabriksteamet stadigvæk af Raymond Roche og Giancarlo Falappa og dette år stillede Doug Polen op for det amerikanske team ”Fast By Ferraci” (og NCR) på en toptunet Ducati 851, der med Polens stilrene evner slog alle de japanske fabriksteams, og de 2 fabriks Ducatier… og blev Verdensmester. Doug Polen sad altid helt roligt på sin Ducati, og det hele så legende let ud….

polen

Den tidligere danske Superbike mester og deltager i VM Superbike Rene Rasmussen fortalte engang, at på Hochenheim i Tyskland, på vej ud af det meget hurtige sving mod publikumssiden og ”Der Sach kurve” havde Rasmussen så meget fart på, at han ikke mente at det var menneskeligt muligt at kører hurtigere…. Og så kom Doug Polen på sin Ducati buldrende udenom !!!!

Samme år kørte Carl Fogarty rundt på sin private Ducati 888, igen hjulpet af den legendariske Steve Wynne. Jeg husker på Hochenheim hvordan de lå lørdag nat, og bankede løs på 888 motoren, for at blive klar til søndagens løb. Carl kørte mange fine placeringer hjem det år, bl.a. vandt han på sin hjemmebane Donnington, til stor jubel for de engelske fans. Og han sluttede som en samlet nummer 4 det år.

Carl Fogarty

carl

Da Polen forlod Ducati til fordel for Honda, kom Foggy til Ducati og kørte det år med Falappa som teammakker, på 888 og Raymond Roche som team manager. Det blev sidste år at Falappa kørte, da han igen styrtede alvorligt og lå længe i coma. I dag er han PR mand for fabrikken, og stadigvæk mærket af sine alvorlige styrt….

Vi ved jo alle hvordan resten af historien gik, Carl blev til King Carl, Corser kom til, og blev også verdensmester, Carl kom tilbage, og blev verdensmester flere gange i træk, og vel nok den mest populære og mest vindende verdensmester i Superbike. Efter King Carls fald, som han aldrig kom sig over, kom den australske kører Troy Bayliss ind og erstattede ham. Og i år blev så Troy Bayliss verdensmester i Superbike….

Det har været spændene at være med fra starten, og pioneer tiden hvor ingen regnede med Ducati, og kun et par cykler med, til Ducati dominerede hele Superbike VM og har vist de andre fabrikker, at V2 er vejen frem… Så i min tid under Ducati fanen, har jeg og min Ducati levet under flere ”Konger” fra Tony Rutter, Raymond Roche, Doug Polen, Troy Corser, Carl Fogarty og nu Troy Bayliss. Min personlige favorit er nok Raymond Roche, der fra ”underdog” positionen, bragte Ducati frem til VM tronen.

Om år 2002 bliver sidste år med Superbike, kan vi kun gætte på, og om den nye GP1 klasse overtager det hele, kan kun tiden vise…

Peter S. Leisted