DOC Presidents Meeting Bologna og Misano 2001

af Peter Hansen

I foråret blev jeg inviteret til at deltage i det første World Presidents Meeting for DUCATI klubber i hele verden. Mødet skulle foregå på fabrikken og på Misano i weekenden 23-24 juni hvor der også var Superbike på Misano. Jeg meldte straks tilbage til vores kontaktperson Andrew Eichler på DUCATI at jeg selvfølgelig kom, for nu er vi jo registreret som Desmo Owners Club medlemmer, så må vi jo også følge med i hvad der foregår på den front, og vi blev så i bestyrelsen enige om at klubben betalte flybilletten derned - tak for tilskuddet.

Den gode Andrew er en meget aktiv mand på tastaturet, så vi er blevet godt informeret om alle deres tiltag, og han svarer som regel med det samme hvis vi har spørgsmål, så man føler virkelig at de gerne vil være gode venner med os - det er vist det man kalder marketing. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor nemt det er at kommunikere med DUCATI nu i forhold til de første gange vi lavede klubture derned, hvor det stort set var umuligt at finde en der kunne snakke andet end Italiensk. Det er naturligvis internettets fortjeneste, men også fordi der er mange amerikanere ansat i dernede nu - Andrew og hans chef Julia Vitarello er også amerikanere. Men i gamle dage var det var det altså lidt mere som en pilgrimstur til det allerhelligste! Et par dage før afrejse fik vi så deltagerlisten, og vi var ca. 75 fra hele verden. Sjovt nok ikke nogen fra Frankrig og Spanien, og kun en lille klub fra tyskland - jeg tror sgu de har sprogproblemer.

hotelindgang

Jeg landede i Bologna fredag aften og tog en taxa til Hotel Amadeus som ligger på Via Emilio Lepido lige skråt overfor fabrikken, og udenfor hovedindgangen holdt der 4 900SS og 2 ST4, så jeg tænkte at der nok var nogle der var kørende selv, men ak, de havde alle sammen kørt 3 km, så de var bare til pynt. Der var allerede kommet mange af deltagerne, og i receptionen mødte jeg Turu fra D.E.S.M.O i New York, så vi fik et par kolde og fik snakket lidt superbike osv.

Lørdag morgen var der rigtigt gang i den på hotellet hvor alle stod klar med hjelmen i hånden klar til at gå over til fabrikken - Minoli og Biaggio - topcheferne, var også på hotellet for at hilse på, og jeg snakkede bl.a med formanden fra Luxenbourg som var kørende i sin nye Maserati, og John fra Jakarta Indonesien, som både er importør og klubformand. Han fortalte bl.a om den ganske forfærdelige importtold han skulle betale for at få nye DUCATIer importeret til Indonesien - jeg tror det var noget med 120% - men jeg kunne jo fortælle han at vi skam var endnu hårdere straffet i Danmark.

fabrikken

Kl. 10 var mødetidspunktet ved hovedindgangen til DUCATI Meccanica på Via Antonio Cavalieri Ducati, og temperaturen var allerede over 30 grader da vi gik derover, så vejret kunne vi ikke klage over. Der var stillet velkomstbannere op, og Julia, Andrew og Andrea var klar til at modtage os, jo det hele så ganske velorganiseret ud, og vi blev registreret og de fortalte at det var meget heldigt at alle var nået frem, for der havde været strejke i Bologna lufthavn fredag eftermiddag. De 4 Filipinere var strandet i Rom og først kommet til Bologna lørdag morgen, så de så lidt klatøjede ud, men vi var samlet og vi startede med at gå op i museet på 1.sal over fabrikken. På trappen udenfor museet stod en 996R - den er faktisk ændret på en masse punkter i forhold til standard 996, og den virker meget rå som en rigtig Superbike. I museet er det mest racere der er udstillet, men de har også fået en Apollo udstillet, og også en fin lille samling af radioer, transistorer, barbermaskiner og naturligvis det meget fine DUCATI camera.

Så var det tid til en overrækkelsesseremoni, hvor alle klubber fik overrakt et indrammet diplom på medlemskabet af DOC, og Julia fortalte om fabrikkens ideer med at samle alle klubber under en fælles paraply. Deres klare mål er selvfølgelig at sælge nogle flere nye cykler, men så direkte siger de det jo ikke, jeg håber bare at de forstår at de ikke bare skal spytte monstere ud af fabrikken, men også bevare det eksklusive og uforudsigelige, og ikke flere MH900 tak! Den er efter min mening ikke andet end en sminket 900ss, og nu har jeg endda hørt at de vil en prøve med en Imola forvanskning også!! Sådan noget skrammel må de godt holde op med for mig. Nå, men frokosten var udsøgt, specialiteter af enhver slags, men desværre serveret oppe i museet og ikke i den berømte kantina. Noget af det jeg husker allerbedst fra vores første bustur til fabrikken var da vi kom ind i den store gamle fabrikskantine og spiste frokost sammen med alle de ansatte, der var en atmosfære så man blev blød i knæene.

Kl. 13 var der så linet 50 Ducs op på parkeringspladsen, og der var vel ca 15 der var kørende selv, så vi var en flok på ca. 65 der drog ud Ad ringvejen mod Misano for at se Superpole kl. 15 på Autodromo Santa Monica. Jeg fik nr.1 - en gul 900ss der havde gået 2100 km - og ellers var der var alle de nye modeller med i flokken. Andrea og Julia førte an på en 996, og der blev gået til vaflerne ud og ind imellem tonsvis af biler på motorvejen, ikke just nogen nydelse, men sådan er trafikken jo desværre i Norditalien. Den lille Mr. John fra Jakarta mente det var lidt vildt, og han havde jo heller aldrig prøvet at køre i den side af vejen før, så vi aftalte at følges ad tilbage om søndagen og så tage det en anelse mere roligt.

duckage

På banen var der et lukket parkeringsareal til os, og der blev sørget for garderobe, så vi kunne komme af med klunset, for det var bare sommer, og vi var også blevet udstyret med ryttergårdspas, så vi kunne komme ind overalt, så vi var bare klar. Misano er jo nærmest DUCATIs hjemmebane, så alle bosserne var der også da vi kom ind til det store INFOSTRADA telt i ryttergården, og lige ved siden af var L&M og GSE teams’ne, og lige efter de matsorte DUCATI NCR, så allerede inden de kommer ud på banen ligner det total dominans - det eneste andet telt der var trængsel i var BENELLIS, for de havde en spændende udstilling af deres gamle racere sammen med den nye tripple, det var flot.

Superpole blev vundet af Hodgson og de fleste andre DUCs fik også gode tider, så der var ikke noget til hinder for at vi skulle feste lidt lørdag aften, så efter at have været på hotel Capo Est ved kysten lige syd for Misano og klæde om, drog vi igen ind i ryttergården for at spise middag i teltet sammen med DUCATI Corse folkene, og et ordentligt racerteam har selvfølgelig ud over et fortrinligt køkken også sit eget orkester med, så der blev hurtigt asfaltbal udenfor INFOSTRADA teltet, så alle dem fra hompa, susugi og kavasnagi kom luskende for dog at få lidt ud af weekenden! Tardozzi, Casolari, Falappa, Zaus, Minoli - der var mange glade mennesker der deltog. Der var også nogle vi ikke så ret meget til Bayliss, Bostrom, Fogarty, Hodgson, men de var der alle sammen.

Om søndagen var det stadig bare varmt, og alt var på kogepunktet op til første heat. Min ven John fra Jakarta så åbenbart ud som om han var betydningsfuld nok til at komme indenfor i INFOSTRADA lounchen, så efter at have spurgt efter et par bosser som han kunne navnene på, fik vi lov at gå ovenpå, så vi stod på absolut første parket ved siden af Minoli, som i øvrigt havde slæbt en vis PIRATA Pantani med, og der vimsede små grønne piger rundt og bød os kaffe og kage, så det var sådan i orden. Efter første heat skulle de så i gang med frokosten, men da blev vi desværre venligt bedt om at fortrække igen, øv!

Vi tog så lige en rask beslutning om at køre tilbage til hotellet i Bologna og se sidste heat på tossen der, for vi kunne forudse absolut kaos på autostradaen efter løbet. Det var perfekt timet - vi gik direkte ind og så andet heat, og efterhånden kom der flere fra Misano, som kunne berette om al trafikken, og til sidst kom bussen, den sad fast derude i en time.

Søndag aften mødtes jeg med min gamle klassekammerat Claus Ibsen som arbejder hos Morini Franco Motori, som laver knallertmotorer til mange af de italienske mærker, og de laver også motorhuse til DUCATI. De har i øvrigt også tilbagekøbt Moto Morini fra Cagiva, men det er jo en hel anden historie.

Mandag fløj jeg hjem igen efter en fin weekend, og næste år er der WDW 2002 - en hel uge, så der må vi af sted alle sammen. Se alle billederne i albummet.