Dolman's uheldige danmarkstur

Hollænderen Jan Dolman's beretning fra 25 februar 1996, om hans uheldige hjemtur fra jubilæumstræffet maj 1995 og de efterfølgende komplikationer.

af Jan Dolman

Jeg regner med at I kunne tænke jer at høre beretningen om min køretur hjem fra jeres jubilæumstræf i maj sidste år. Som I ved var det min første længere tur på min nyrenoverede Pantah 650 SL. Det blev begyndelsen på en lang række sorte uheld!

brokenpiston

Peter Meyer har vel fortalt jer, at jeg måtte hentes af en trailer da motoren brød sammen på vej hjem. Som I måske også kan huske var Pantah’en også helt nymalet i originale farver. Gutterne der hentede mig, tabte cyklen på traileren og den blev noget medtaget af den behandling. Det tog mig næsten tre måneder at overbevise transportfirmaet at de skulle betale for skaden.

brokentop

Imens var jeg gået i gang med at finde ud af hvad der egentlig var sket med motoren. Jeg tog det forreste topstykke af og fandt en brækket ventil. Jeg kunne kun give mig selv skylden for dette, tandremmen var ikke stram nok og der var opstået så meget spillerum i systemet, at ventilen var stødt på stemplet.

Det tog 5 lange måneder inden jeg havde fået alle stumperne til reparationen. Bare for at nævne nogle ting der gik galt: Importøren glemte at bestille nyt stempel i Italien, firmaet der skulle ordne cylinderen gik på ferie, jeg måtte returnere cylinderen tre gange inde resultatet var tilfredsstillende.

Endelig ved udgange af oktober, for første gang siden maj, skulle jeg igen høre lyden af min Ducati. Desværre kun for at opdage at nu lavede den nogle lyde jeg aldrig havde hørt. Nu havde jeg simpelthen fået nok, så jeg fik den kørt på værksted, med den simple instruktion: "Lav den"!

Værkstedet afmonterede også den forreste cylinder, for at finde alt i orden. De monterede igen cylinder og top, og startede motoren for at lokalisere lyden. Lyden blev stedfæstet til den bageste cylinder. Her fandt de en skadet ventil og en krydspind der ikke havde det ret godt. Hvad årsagen til disse to ting var, ligger stadig hen i det uvisse. Efter to uger var Pantah'en igen køreklar, stadig med den samme lyd!

Den øjeblikkelige status er at motoren er totalt adskilt, og den sidste diagnose lyder på, at det var hovedlejerne der gav lyd fra sig. De nye lejer er allerede kommet, så jeg regner med at kunne komme ud at køre i næste uge. Men det har jeg jo på den anden side regnet med siden juli sidste år, så bliv ikke overrasket hvis jeg dukker op på min gamle rustne, men pålidelige XT500 i maj måned.