Ducati banedag onsdag d. 5. juni 2002

Er der bedre måder at tilbringe grundlovsdag på, end at køre Ducati på Ring Knutstorp ? – nej vel!

Som meget nybagt Ducati-ejer og ditto klubmedlem bør jeg måske først redegøre for hvordan jeg er "endt" her:

sturup

Jeg har i mange år lidt af en uhelbredelig fascination af italiensk mekanik og design, kørt italienske biler etc. etc. Under et besøg i London sidste år, "kom jeg til" at gå en tur i boghandler med penge på lommen, og her kom jeg igen "til" at købe en bog om Ducati. De sidste 4-5 år er min ungdoms interesse for motorcykler kommet igen. Jeg er årgang 1956 så det er vist noget med panikalderen, eller også er det præsenilitet ! Først blev det til en Honda CB 750 – den originale du ved, der startede det hele; men ikke et ord mere om den i disse spalter.

sturup2

Resultatet af at købe bogen "50 Golden Years" blev, at måtte jeg have en Ducati, og jeg er nu den meget lykkelige ejer af en ganske pæn 900 Superlight fra 1993. Så turen til London, blev dyr i mere end én forstand. Bogen kan i øvrigt anbefales, især billedmaterialet som er bedre end teksten.

Som nybagt Ducati-ejer må man naturligvis være medlem af Ducati klubben. Som sagt som gjort, og det var en stor glæde at slå op i det første klubblad man modtager, og opdage at der var mulighed for at komme til at køre på Knutstorp - fed klub man er blevet medlem af ! Ring Knutstorp er den absolut mest spændende af de skandinaviske baner, man som almindelig dødelig kan køre på. Det er en svær bane at køre rigtigt, den er langt mere krævende end f.eks. Anderstorp,sturup3 hvor svingene ser ud til at være lavet med en passer, og terrænet er fladt. Kun Ring Djursland kan måle sig med Knutstorp; men desværre er det svært at låne den, efter sigende fordi tilflyttede køwenhavnere klager over støjen ! Anyway – de klagede ikke over støjen på Knutstorp den dag (bulderdag) og der har aldrig lydt så godt som når ca. 100 Ducatier kører rundt, varmer op etc. Der deltog enkelte andre mærker, fortrinsvis Moto Guzzi; men egentlige ukurante mærker fandtes dog ikke – eller måske forblev de bare i ryttergården. Jeg lagde faktisk ikke mærke til dem – sjovt nok !

sturup4

Dagen startede i øvrigt med ”førermøde” hvor vi blev briefet om hvordan kørslen skulle foregå, og hvordan man opfører sig på en bane, og hvordan man IKKE gør! Vi var inddelt i 3 klasser : Begynder , let øvede og meget øvede = hurtige. I hvert fald i begynder klassen som jeg havde tilmeldt mig i, var der instruktion. Instruktøren kørte forrest og efterhånden skiftedes vi til at ligge lige bag instruktøren, og vi nåede vist også alle at køre nogle omgange med instruktøren bagefter - en god idé især hvis den kan følges op af individuelle kommentarer.

sturup5

Selv om jeg synes jeg kender Knutstorp godt – jeg har kørt der ca. 15 gange med Alfa Romeo klubben, Historisk Motor Sport og Automobil Sports Klubben og har spadseret banen rundt ifølge med kompetente folk som har forklaret hvert eneste sving – valgte jeg at tilmelde mig begynderklassen, da jeg er MEGET urutineret som motorcyklist. Dette skulle vise sig at være et klogt valg. Selv om jeg kender banen, og selv om den linie der køres kun afviger meget lidt fra linien i en bil, havde jeg nok at gøre med at styre og med at turde lægge cyklen mere ned end man plejer. Og da vi senere blev opfordret til at flytte vægten fra side til side, med knæet udad/nedad, samt fik at vide at man ikke sidder men "står" på en motorcykel; ja så fik jeg nok at gøre ! Lidt efter lidt blev det nemmere ligesom vi også øgede tempoet noget. De sidste 3 – 4 omgange var tempoet stort set frit – dejligt !

sturup6

Skal man absolut finde noget at brokke sig over – ikke fordi man behøver; men det hører sig jo til når man er dansker - kunne man indvende, at det var lidt småt med instruktionen. Men det er jo i sidste ende et økonomisk spørgsmål, og det står jo enhver frit for at tilmelde sig Mestersvinger, eller hvad disse kurser nu måtte hedde. Alt i alt en virkelig god dag. Vejret var med os, der var (vistnok) ingen alvorlige uheld. Til gengæld var der masser af spændende cykler at se og høre på.

sturup7

Dagen sluttede med lodtrækning blandt alle deltagerne. Blandt præmierne var der bl.a. en styrthjelm, handsker etc. alt sammen sponsoreret af Finn Ingemann. motorcykler. Herefter var der mulighed for at køre nogle prøveture på banen. Blandt cyklerne man kunne prøve, husker jeg en 748’er, ST4, 996’er. Jeg tror køen var lang …

Herfra skal der til slut lyde en stor tak til Finn Ingemann & co. for dette rigtigt gode arrangement. Vi håber det kan blive en tradition, og jeg er sikker på, at mange af os kommer igen til næste år.

Se alle billederne i fotoalbummet.

Peder Sterll