Klubrace i Holland 15. - 17. sep 2000

af Otto (valvole) Andersen

Flemming (remfinger) Petersen, Søren (888) Johansen og undertegnede havde aftalt at følges ad Til Assen banen i det nordøstlige Holland. Årsagen var det årlige klub race som den Hollandske Ducati klub afholder. Jeg har selv været med siden 87 ( eller måske 86 ?? ) hvor arrangementet for første gang foregik på Assen banen. Tidligere var det på Zolder i Belgien men det er en anden historie. Jeg har kun svigtet 2 gange, sidst i 99, hvor jeg valgte at køre til det konkurrerende løb i Tyskland (der blev kørt første gang i 97). Jeg kan kun anbefale alle som kan lide Ducati / Italiensk at tage derned, også selv om race ikke er ens største interesse, er det en stor oplevelse. Jeg har selv et par år præsteret ikke at se noget af racet (dog ikke fordi jeg ikke kan lide race, men fordi der var så meget andet spændende at se på).

Det "andet" der er at se på er:

  • Stumpemarked (mere eller mindre af det) nogle år har jeg været skuffet andre år overvældet, men det afhænger mest af hvad man leder efter, de nye cykler er altid godt dækket det kan svinge mere med de lidt ældre.
  • Inspiration : Der er utrolig mange flotte cykler ombyggede i alle varianter, racere og gadecykler, helt hjemmebyggede, med Over-/Harris-/NCR-/Bakker- m.fl.-rammer, specialiteter som Britten, VV-BMW, Japanesike (!) Guzzi team, Racer Harlyer m.m. Kort sagt gå man med en ombygger i maven er det et must at komme derned.
  • Racet er så lige det største 4 takts race i Europa med Duc klasser for alle slags, Bott, BEARS, Super mono, veteran og hvad ved jeg, lyden alene er det hele værd.

Tilbage til turen : Traditionen tro måtte jeg lige feberskrue Torsdag aften. Faktisk havde jeg parkeret Cagivaen efter min tur til Speedweeken i Østrig (3600 km på 4 dage, inkl. 2 dages racerkigning ) og ikke fået skiftet olie og filter så det skulle lige ordnes.

Ups !! Der sad nogle store grimme metalstykker på magneten ( på bundproppen ). Jeg var lige ved at smide håndklædet i ringen !! Det lykkedes mig at identificere stykkerne som dele af et låseblik. Efter at have studeret rep.håndbogen kunne jeg fastslå at det måtte være låseblik fra en af tværakslerne og altså være et spørgsmål om at demontere højre eller venstre motordæksel. Heldigvis startede jeg med generatorsiden: Møtrikken på remhjulsakselen var løsgået og havde smidt låseblikket, møtrikken kunne ikke falde ud p.g.a. startdrevskransen på svinghjulet, men var noget molesteret.

Jeg demonterede alle delene og ufatteligt nok var der ikke skader på andet end møtrik og låseblik !! (Hvis møtrikken havde haft plads til at smutte ud ville tandhjul og not være gået ud og knastakseldrevet stoppet !! Med 180 på motorvejen på vej hjem fra Østrig Uha uha). Efter et ekstra check kunne fastslå at jeg havde alle brudstykkerne fra låseblikket var fundet. En "ny" møtrik og låseblik blev "stjålet" fra 650'eren og monteret ( denne gang med locktite 443 !! ). Denne operation tog 3 timer så var jeg køreklar med ny olie m.m. Hjem og pakke og i seng.

Næste morgen kom Flemming og Søren buldrende kl. 10 og så gik det mod Rødby under en blygrå himmel. Et stykke efter Næstved afkørslen trak Flemming, som lå forrest ud i nødsporet, åh nej ! hvad nu ?? Flemming sprang af og gloede på sin forlygte ?? "De blinker alle sammen af mig" sagde han. Den fejlede jo ikke noget så vi startede op igen, ca. 6-800 m længere fremme (før vi var kommet op på marchfarten) stod så færdslen med radarkontrol !!! Ha ha, det var ik' så ringe ! Vi kunne køre lige ombord på færgen og videre 40 min. senere, ufatteligt nok stadig i tørvejr.

Med en enkelt tank pause (og meget køkørsel) i Tyskland og en i Holland (heldigvis ingen blokader) ankom vi til Assen TT circuit ved 18 tiden. Der var kommet ganske mange danske duc-kørere ikke mindst hele Helsinge-klanen (dog minus den navnkyndige forhenværende redaktør) ganske fedt ! Der manglede alligevel mange af de kendte ansigter fra tidligere år (IKKE OGSÅ JAN). Vi havde et par gode dage med indkøb og race, øl, vin & kvinder (faldende kvantitet !).

Alle fik købt noget godt, Claus Olesen fik dog købt mest: Ca. 25 % superlight, den stakkels sælger blev totalt tromlet ned af den legendariske charme ( * ) Jeg tror at han stadig prøver at regne ud om han blev snydt !! Trods ganske kraftig regn og tordenbyger om natten kunne vi nyde 99 % tørvejr.

Ulf Hansen kørte i år på sin nye SPS'er, den er flot, men ikke så karismatisk som den gl. X3M 900, der ikke var med denne gang. Klasserne som Ulf kørte i var nok også lidt hårdere eller som han selv sagde : Det går rigtigt stærkt (noget med 8 - 10 sek. hurtigere end sidste år. Og 270 (!) på cykelcomputeren ).

Ulf kom langsomt fra start i sit første løb, var faktisk sidst efter første omgang, det var tydeligt at han ikke kunne lide den gang klumpkørsel der blev praktiseret. Vi troede han ville kører ud, men nej… da feltet var tyndet ud satte han offensiven ind og fik overhalet 14-20 stykker før flaget. Vi manglede bare at løbet havde haft flere omgange ( mange ). Godt gået!

Vi blev lidt utro og smuttede efter dette race kl. ca. 16. Efter noget fis med at køre tør for benzin (Otto ?) som kostede ca. en time var vi hjemme i København ca. 23.00

Nu skal jeg bare haver løst gåden med Flemmings små tomgangsdyser (han tankede konsekvent 2-3 liter mindre end jeg på 200-250 km, pisse irriterende !!! )

Som før sagt: Det kan absolut anbefales alle duc/italianer kørere at besøge dette race-stumpemarked !!!